Kurutulmuş Meyvelere Olan Talep Çığ Gibi Büyüyor

Son yıllar da artan sağlıklı yaşam bilinci ticaret ve fırsatları beraberinde getiriyor,kurutulmuş meyvelere olan talebin artması bu sektörü takip edilecek konuma yükseltiyor üstelik Türkiye bu alanda önemli bir noktada.

İçindekiler

İştah Kabartan Dünyadaki Büyüme Potansiyeli

Şunu başta bilmenizi isterim ki kuru meyve pazarı sağlıklı atıştırmalıklarla birleştiğinde hem dünya'da hemde Türkiye'de oldukça iştah kabartan bir büyümeye sahip ve yatırımcısının üzerinde sürekli Ar-Ge yaptığı bir konumda.Bunun en büyük nedeni ise taze meyvelerin tüketiciye sunulduğunda buzdolabı veya uygun koşulları sağlansa dahi raf ömrünün kısa vadeli olması aynı zamanda yüksek maliyet ve tadının bozulmaması için hızlı tüketilmesi gibi etkenler büyük rol oynuyor.

Kuru meyve pazarı yukarı sayılan olumsuz etkenlere karşı büyük bir avantaj sağlamakta raf ömrünün uzunluğu,uzun vadeli tüketim, düşük maliyet en önemlisi tadın neredeyse ilk günkü tazeliği extra olarak ise bir çantada taşınabilmesi çok büyük avantaj sağlıyor hem tüketicisi hemde üreticisi için.

Ayrıca yeni nesil kurutma yöntemleri sayesinde hemen hemen tüm meyveler besin değerleri korunarak neredeyse dört meysim tüketilebilmekte.Bu kısımda dikkat edilmesi gereken konu ise merdiven altı işlemlere tabi tutulan ürünler bu durum sektöre adeta bir hançer saplıyor hem tüketicisini hemde sektör içerisindeki markaları büyük zarara uğratıyor.

Dünya açısından baktığımızda Türkiye bu durumda bir yer sahip edinmiş konumda fakat, gerekli standartlara sahip olunmayan risk faktörü bulunan üretim alanlarının faal olması ciddi bir sorun haline geliyor buda bizi sürekli denetim ve kalite belgelerimizin güncelliğini sorgular hale getiriyor.

Bu alanda yer edinmek istiyorsak kesinlikle dünya standartlarına uygun ekipmanlar kullanmalı ve üretim tesisimizi güncellemeliyiz aksi halde yurtdışı piyasasındaki konumumuzu ve itibarımızı kaybederiz.

Dünyadaki duruma değinmişken Türkiye başta kuru incir olmak üzere çekirdeksiz kuru üzüm, kuru kayısı gibi birçok ürünün ihracatında önemli bir yere sahip konumda ve bu alanda güçlüyüz.

Edindiğimiz TİM verilerine göre 2023 yılında Türkiye'nin kuru meyve ihracının yaklaşık olarak 1.6 milyar doları bulduğu, kendi içerimizde ise sağlıklı atıştırmalıklara ilgininin artmasıyla beraber iç pazardaki talebin de yükseldiği yönünde.

Bu konuda da kısa bir bilgi vermek gerekir ise şekersiz ürünler öne çıkmış durumda.

Ayrıca 2023 yılı küresel pazarın 9 - 10 milyar dolar büyüklüğünde olduğu 2024 ila 2030 arasında ise büyümenin yüzde 5 ila 7 gibi olacağı öngörülüyor.

Artan trendler arasında tek porsiyonluk ürünler şuanda zirveye yerleşmiş durumda,tüketicinin tercihi ise katkısız doğal vegan ve glütensiz ürünlere yönelmiş durumda.

Dış dünya'ya baktığımızda ise Almanya,İngiltere ve ABD premium ürünler kategorisinde öne çıkıyor bunu Çin ve Hindistan takip ederek büyümeye devam ediyor.

Ayrıca sizlerle bir bilgi daha paylaşmak istiyorum o da dondurularak kurutulmuş meyve üretimi geleneksel yöntemlere göre çok avantajlı konumda iyi bir teknik ekip ve uygun koşulların sağlanması durumunda kurutulmuş yiyecekler yaklaşık olarak 20 yıla kadar raf ömrü olabiliyor.

Burada aklınıza şu soru gelir gibi peki tazeliği ve besin değerleri ne durumda?, onlarda gelişen yeni teknolojiler sayesinde korunuyor hem gıda israfının önüne geçiliyor hemde tüketicisini memnun ediyor, ayrıca sektörüde bulunan faaliyet gösteren tesise,markaya da artı olarak geri dönüyor.

Türkiye'nin kuru meyve alanında güzel bir yükseliş grafiği sağladığı ve bölgesel olarak da Türk menşei ürünlerin talebi giderek çevre ülkelerden artmış durumda.

Edindiğimiz bir diğer bilgiye göre tüketici en çok çileği seçiyor bunu,şeftali,ananas,mango,muz,ahududu incir ve kayısı takip ediyor.

Bir diğer konu ise kuru meyvelerin taze meyvelere göre çok daha yoğun bir aromaya sahip oldukları,ayrıca kuru meyveler dondurma yapımında da çok yaygın olarak kullanılıyor.

Türkiye Üretim ve İhracatta Lider Konumda

Çok uzun bir tarihe gitmemize gerek yok 2024 yılı verilerine bakıldığında 28 milyon 353 bin 741 ton olarak karşımıza çıkıyor ve üretim mikarına bakıldığında 2002 yılına göre yüzde 100, 2023 yılına göre yüzde 3.5'lik bir büyüme kaydetmiş durumda.

Türkiye meyve üretiminde dünyada dörtüncü sırada yer alıyor.

Güçlü olduğumuz meyvelere bakıldığında fındık,incir,kayısı,ayva ve kirazda zirvedeyiz,ikincide vişne,üçüncüde ise antep fıstığı,mandarin,altıntop,elma ve zeytin yer alıyor.

Zirvede olduğumuz bir başka alan ise fındık ve ayva ihracatı olarak karşımıza çıkıyor,taze kayısı,mandarin,şeftali,kiraz,limon ihracatında ikinci,antep fıstığı ihracatında ise üçüncü sırada yer alıyoruz.

Kuru meyveye baktığımızda sektöre üzüm,kayısı ve incir üretimimi hemen önümüze çıkıyor.

Bakanlık Tarafından Meyve Üreticilerine Verilen Destekler

Tarım ve Orman Bakanlığı Çiftçi Kayıt Sisteminde bulunan meyve üreticisine 2025 yılı verdiği destekler aşağıda yer almaktadır.

Temel Destek(Mazot & Gübre) : 244₺/da

Standart ve Sertifikalı Fidan Kullanım Desteği: Standart 488₺/da - Sertifikalı 1220₺/da

Organik Tarım Desteği Bireysel / Grup Desteği : Bireyselde 292,8₺/da- Grup 146,4₺/da

İyi Tarım Uygulamaları Bireysel / Grup Desteği : Bireyselde 170,8₺/da Grup 85,4₺/da

Katı Organik ve Organomineral Gübre Desteği : 51,24₺/da

Biyoteknik Mücadelede Desteği : 607,50₺/da

Tarsim alanında Poliçe sigorta primlerinin yüzde 50/66'sı ödenmektedir

Kırsal Kalkınma Yatırım Destekleri kapsamında bitkilsel üretimin çeşitlendirilmesi ve bitkisel ürünlerin işlenmesi paketlenmesi ayrıca depolanması gibi konularda ise yüzde 55 - 65'lik pay oranında hibe yatırım desteği sağlanmaktadır.

Düşük Faizli Yatırım ve İşletme Kredisi kullanım alanında ise T.C Ziraat Bankası A.Ş ve Tarım Kredi Kooparatiflerince Tarımsal Üretime Dair Düşük Faizli Yatırım ve İşletme kredisi kullandırılmaktadır buna göre sözleşmeli üretim yapılması halinde yüzde 50 ila 100 arasında değişen opsiyonlarda faiz indirimi yatırım ve işletme kredisi kullanılabilecek.

Edindiğimiz bu destek bilgileri duruma göre değişiklik gösterebilir,süre ve devamlılık hakkı yetkili kuruma bağlıdır.

Sosyal Medya ve İnternetin Gücünü Kullanın

Ağırlık olarak kuru meyve kategorisine yönelen firmalar & markalar internet üzerinde sürekli faal durumdalar ve ciddi bir Ar-Ge ekibi kurmuş durumdalar.

Sosyal medyada yayınlanacak içeriklerden tutun da video paylaşımları kreatif sunumlar tüketiciyi çekecek konular gibi sürekli aktiflik ve yenilenme bu işin doğasında var.

Sosyal medya ve internetin tüm gücünü kullanarak ve sağladıkları avantajları kullanarak tüketicisine ulaştığı, gerçekleştiği internet üzerinden de siparişlerin alındığı bir dünyadayız artık, ne yazıkki internette bulunmayan bir işletme sanki hiç kurulmamış bir işletme statüsüne sahip durumuna düşüyor.

Firmalar ise satışlarının çoğunun internet üzerinden geldğini ve ağırlık verilmesi gerektiğini sürekli yineliyor.

Ayrıca internet ortamında bulunan markalar dijital pazarlama ve diğer internet üzerinden yapılacak olan güncellemelere her zaman ağırlık vereceklerini yatırımlarını ise bu yönde yapacaklarını söylüyor.

Ayrıca sosyal medya ve interneti kullanarak yanlızca Türkiye genelinde değil yurt dışındaki tüketicilerine de ulaşabildiklerini vurguluyorlar.

Kuru Meyveler En Çok Hangi Kitleler Tarafından Tüketiliyor ?

Uzmanların konu hakkındaki yorumları ise talebin giderek artış kazandığı yönünde ve bu artışın ebeveynlerin çocuklarına artık sağlıklı atıştırmalıklar sunmak isteyenler olduğu gözden kaçmıyor.

Ayrıca 7'den 70'e internette olduğumuz dünyada sosyal medyadaki reklam video ve içerik üreticilerinin de bu durumu fark etmesi ve yönelmesi ile durum hem tüketiciyi hemde üreticiyi memnun ediyor.

Köy alanlarında bu durumun gündelik hayatın bir parçası olduğu ve hemen hemen tüm aile bireylerinin kuru meyve tükettiği ve alışkanlık edindiğini hatırlatmakta fayda var.

Büyük şehirlerdeki durum ise elinde imkanı olanın yaptığı fakat hayatın hızlı akışından bu duruma zaman bulamayan bireylerin ise hali hazırda düzenli olarak tükettiği markalara yöneldiği ve aile bireylerinin bu sayede kuru meyve ile tanıştığı kaydediliyor.

Sosyal Medya ve internetin bu ulaşılabilirliği hemen hemen tüm kitleler tarafından benimsendiği ve tüketildiği görülüyor, kişiler bölgelerinde kuru meyve satan firmalara yönelmiş durumda ve arayış içerisindeler konu gıda olunca her zaman yeni lezzetler tatmak kişileri cezbediyor.

Kuru Meyve Sektörüne Adım Atmak İstiyorsanız Bunları Bilmeniz Gerek

Makalemizde de belirttiğimiz üzere kuru meyvelerin raf ömürleri iyi bir ekip ve ekipman ila yaklaşık olarak 20 yıla kadar çıkabiliyor, bu derece önemli raf ömrüne sahip olması demek işçilik ve kullanılan ekipmanların iyi bir konumda olduğunu gösteriyor.

Yaz aylarının en büyük avantajı güneş panelleri ve bize ne sağlayacak?, kuru meyvelerin kurutulması esnasında çok yüksek derecede kurutma sağlanıyor ve buda normal koşullarda kurutulan meyvelerin aksine büyük kocaman devasa fırınlarda oluyor fırınlar ise bildiğiniz üzere yüksek elektrik tüketimi sağlıyor bunu dizginlemenin yolu ise yaz aylarında güneş panelleri kullanmak güneş panellerinin kullanımı sektörü ayakta tutan ve harcamaları büyük oranda indiren bir araç haline geliyor.

Bir diğer önemli nokta ise kuru meyvelerin tedariki bu bağlamda çiftçiler sektöründe yerini alıyor çünkü çiftçilerin tüccar olmaması ve ürünlerini organik bir şekilde yetiştirmesi sayesinde sektör korunmuş oluyor.

Ürünlerin orgnaik olması ve çiftçiden üretim bandından çıktıktan sonra dahi orjinalliğini korumak için soğuk hava depolarında muhafaza ediliyor bu durum da böceklenmeyi ve çürümeyi engelliyor.

Ayrıca sektörün internet ve sosyal medya ayağında da güçlü bir ekibe sahip olunması gerekmekte,Influencer anlaşmaları günlük paylaşımlar,canlı yayınlar soru cevap kısımları işin sadece bir kısmını oluşturuyor.

Üretim bandından çıkanların stoklanması genellikle kaliteli soğuk hava depolanrında olmaktadır.

Besin Değerlerinin Tüketici Açısından Önemi

Uzmanların bu konudaki açıklamaları ise kurutulmuş meyvelerin taze gıdalara göre avantajının bir diğer ayağı ise besin değerleri,değerlerin yüksek olması tüketiciyi de memnun ediyor.

Bunun nedeninin konsanstre bir fomda olmaları ve özellikle potasyum,magnezyum,kalsiyum,çinko,fosfor A,D,B6,K1,E vitaminleri açısında da oldukça yüksek bir değere sahip.

Bu derece yüksek değerlere sahip olmaları ve mevcut değerlerini korumaları meyvelerin vücudumuza girmesi ile bağışıklık sistemimizi güçlendiriyor.

Tüm bunların yanı sıra yüksek lif değerlerine sahip olmaları da artısı bu sayede sağlıklı bir bağırsak sistemi çalışmış oluyor.

Ayrıca kuru meyveyi tüketen kullanıcılar genellikle neyi ne kadar tükettiğini bilen bilinçli tüketciler oluyor.